Syfte:
Arbetsområdet syftar till
att eleverna ska utveckla följande förmågor:
Kopplingar till läroplan…
• Sv formulera
sig och kommunicera i tal och skrift,
• Sv läsa
och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
• SvA formulera
sig och kommunicera i tal och skrift,
• SvA läsa
och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
Centralt innehåll:
Kopplingar till läroplan…
• Sv 7-9 Lässtrategier
för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja
texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
• Sv 7-9 Strategier
för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska
uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud
samspelar.
• Sv 7-9 Språkets
struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
• Sv 7-9 Skönlitteratur
för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen.
Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Lyrik, dramatik, sagor och myter.
• Sv 7-9 Språkliga
drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och
vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre
och yttre dialoger.
• Sv 7-9 Några
skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige,
Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella
sammanhang som verken har tillkommit i.
• SvA 7-9 Lässtrategier
för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja
texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
• SvA 7-9 Språkets
struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
• SvA 7-9 Skönlitteratur,
lyrik, dramatik, sagor och myter från olika tider och skilda delar av världen.
Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
• SvA 7-9 Språkliga
drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling,
tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
• SvA 7-9 Några
skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de historiska och
kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Bedömning: Följande förmågor bedöms i arbetsområdet, matris hittar ni i Unikum.
Förmågan att skriva med fungerande anpassning till språkliga strukturer och normer
Förmågan att tolka och föra resonemang om budskap i olika verk
Förmågan att resonera om verk och koppla till upphovsman, historiskt och kulturellt sammanhang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar