söndag 10 februari 2013

Uppgift 5: Brevet

Skriv ett brev!

Du kan välja mellan följande ...

a) Låtsas att du är författare till en bok och skriv en bok till en vän, en anna författare, en förläggare (eller ett eget förslag). Brevet ska innehålla något om författarens liv, verk eller samtid. Skriv med inlevelse och engagemang. Glöm inte att ange källor om du använder sådana i ditt arbete.

 b) Låtsas att du är ett "fan" som skriver ett brev till "din" författare. Berätta om din läsupplevelse och varför du tycker om boken. Ställ frågor till författaren.

Så här kan ett brev se ut: http://kanalnio.blogspot.se/2012/04/brev-fran-tolkien-till-lewis.html

Tänk på detta när du skriver ett brev:
- Skriv datum (bör dateras överst till höger).
- Inled brevet med ett hälsningsord.
- Ha ett tydligt tilltal och vänd dig till mottagaren när du skriver. Anpassa språket efter mottagaren.
- Avsluta brevet med en hälsningsfras.

8 kommentarer:

  1. http://emilberndtsson.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. http://joelharbeck1337.wordpress.com/2013/03/21/brev-till-forfattaren/

    SvaraRadera
  3. http://elinwreifaltsfinbok.wordpress.com/2013/04/17/uppgift-5-brevet-tom-sawyer/

    Här är mitt brev!

    // Elin W 9a

    SvaraRadera
  4. 30/10 1927

    Käre Hermann Hesse!

    Jag har precis läst din senaste bok, Stäppvargen, och jag beundrar den mycket. Den var, precis som dina tidigare böcker, en riktig läsupplevelse och jag skulle nog säga att det är den bästa bok som du hitintills har skrivit. I början kände jag medlidande med Harry och hans kluvna inre och mellan mina lästillfällen funderade jag mycket på hur det skulle gå för honom i livet. Din bok gjorde mig verkligen sysselsatt under de grå höstdagarna nu i oktober. Dina fantastiska beskrivningar av hur Harry upplever världen fick mig att ryckas med i handlingen och när han blev upprörd blev även jag det.

    Ljuset kom till boken då den vackra Hermine kom in i bilden. Hon lyste upp boken och fick den till och med att bli munter. Jag blev på mycket gott humör då jag läste det avsnitt då hon skäller på Harry som en gammeldags guvernant, eller som hans för länge sedan försvunna mor, det piggade nämligen upp berättelsen. Dock tyckte jag slutet var lite nedstämt, men jag anade att något sådant skulle ske.

    Jag beundrar din skrivarkonst mycket, hur kan du skriva sådana fantastiska berättelser? Harry lever ett mycket tråkigt och beklagansvärt liv, hur fick du idén till detta? Har du själv upplevt något liknande och fått inspiration utifrån detta, eller är allt ditt eget påhitt? I sådana fall är jag mycket imponerad, boken är nämligen mycket verklighetstrogen och man tror att du träffat Harry på riktigt, så bra och fördjupande beskriver du honom.

    Jag förstår om du tackar nej, du är säkert mycket upptagen, men jag vågar mig ändå på att fråga om jag skulle kunna få träffa dig någon gång. Det skulle uppskattas mycket från min sida att få träffa dig och prata om de böcker du skrivit och kanske om dem du kan komma att tänkas skriva. Utifrån dina böcker har jag nämligen själv blivit inspirerad till att skriva en egen bok och jag skulle bli mycket glad om jag kunde få diskutera med dig hur man börjar skriva. Jag har en idé om vad boken skulle kunna handla om, men det skulle glädja mig mycket att få din experthjälp.

    Åter igen vill jag tacka dig för den fantastiska läsupplevelse din bok Stäppvargen har givit mig och jag hoppas innerligt att få träffa dig.

    Med vänliga hälsningar
    Ylva

    SvaraRadera
  5. http://moalinneaandersson.wordpress.com/2013/04/19/brev-fran-fredrika-bremer-till-hans-christian-andersen/

    SvaraRadera
  6. http://ludvignf.wordpress.com/2013/04/22/karolinerna-brev/
    Jag missförstod uppgiften och skrev ett brev till en av karaktärerna i boken, men jag hoppas det duger ändå.

    SvaraRadera
  7. http://armincoco.files.wordpress.com/2013/04/mitt-brev-efter-dc3b6den.pdf

    SvaraRadera
  8. http://armincoco.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=1048&action=edit&message=6&postpost=v2

    SvaraRadera