Uppgift 8: Recension

1. Här är min recension

Mvh Hanna

SvaraRadera
  2. Recension
    Frankenstein

Boken handlar om Frankenstein som kom på att han kunde skapa en människa. Han gör det i hemlighet och när han är klara får han en hemsk syn, det är ett monster.

Boken har lite av en klassisk handling men inte så mycket i slutet. Det är någon som dör och alla är oroliga och ledsna men det vänder och blir lite bättre på slutet. Visserligen dör Frankenstein men monstret försvinner ut till havs och han är klar med alla sina offer. Jämfört med andra böcker är Frankenstein sorglig på slutet men också lite lyckligt för att monstret försvinner och är klar med sina onda handlingar. De klassiska brukar vara att slutet är lyckligt och det är inte Frankenstein.

Språket i den här boken var lätt, lite för lätt kanske. Det fanns en bra handling med ett budskap. jag tror att budskapet är att inte gå bakom ryggen på sina vänner och familj eller om man inte kan stå för sina handlingar gör det inte.

Om jag ska sammanfatta boken så skulle jag säga att det var för lätt och inte hade så mycket känslor så att man kunde vara med i berättelsen och känna vad personerna kände. Men med originalen hade det nog varit bättre och lättare att leva sig in i boken.

/Malin 9c

SvaraRadera
  3. Hämnd och förlikningar i Njals saga

Njals saga, en berättelse från Island, skrevs omkring 1280. Författarens namn är inte känt. Bokens handling är som en upprepning genom hela sagan och samma saker händer om och om igen, fast med olika personer. I början handlar boken mycket om giftermål, men senare övergår handlingen till mord, hämnd på förtal och mord och även långa och omständliga rättsprocesser.

Själva huvudpersonen i berättelsen är Njal, men innan han inträder i sagan kan man säga att en man vid namn Hrut är huvudpersonen. Sedan blir en annan man, Gunnar som är vän med Njal, huvudperson innan Njal själv blir det. Efter Njals död är Kåre, den man som hämnas mordet på Njal, berättelsens huvudperson. Trots detta har Njal ändå stor betydelse historien ut.

Berättelsen skrevs under den tid Island blev kristet och den går in på djupet i denna övergång. Även rättsprocessen efter Njals död skildras mycket grundligt. Boken berättar också mycket ingående om alla personers släktförhållanden. När en ny person gör intåg i berättelsen får man oftast reda på namnen på syskon, föräldrar och mor- och farföräldrars namn i flera generationer. Jag tycker att detta gör boken mycket omständlig och det finns ingen tydlig röd tråd. Det enda jag tycker håller ihop berättelsen är personerna i den, framförallt de fyra huvudpersonerna, Hrut, Gunnar, Njal och Kåre. Handlingen i boken består mest av flera småhändelser, vilka är mycket lika varandra.

Trots att boken är bra skriven är den ändå mycket långtråkig. Jag ger den 1 av 5 poäng.

Ylva

SvaraRadera
  4. Max Nilsson här, och här är den http://maxnilsson4.wordpress.com/2013/04/03/tom-sawyer-uppgift-1/

SvaraRadera
  5. Här är en recension

SvaraRadera
  6. Recension Asken Yggdrasil

”Yggdrasil trädet innan begynnelsen”

Jag har läst boken ”Asken Yggdrasil” som är skriven av Alf Henrikson och Edward Lindahl.
    Alf Henrikson har skrivt ett stort antal litterära böcker såsom ”Biblisk Historia” och ”Dansk Historia” så han har en del erfarenhet inom att skriva böcker om religion. Asken Yggdrasil handlar ju framförallt om Asatron.

Yggdrasil handlar om trädet Yggdrasil som i Asatron är universums skapare och livsträd. Yggdrasil är ett gigantiskt träd som har tre rötter, den första roten går till Midgård och gudarnas hemtvist Asgård, den andra roten går till Utgård jättarnas hemtvist och den tredje går till underjorden, Nifelheim. Under var och en av dessa rötter finns en brunn. Under den första finns Urdabrunnen, även känd som ödesbrunnen. Under den andra roten finns Mimers brunn, visdomens och kunskapens källa. Sist men inte minst under den sista finns Vergelmer, där finns de tre nornorna som vattnar Yggdrasil för att trädet ska få livskraft och fortsätta växa.

Personligen anser jag att det är en mycket intressant och händelserik bok. Jag har alltid gillat böcker om religion och historia men denna historien har lite mer ”krut” i sig. Asatrons kändaste gestalter som många associerar den med är Oden den visaste och äldsta av gudar, Tor som är krigsgud och även Odens son. Loke är son av en jätte men likväl ses han som en Asagud då hans vänskap med dem var stor, enda tills hans stora svek som provocerade fram Ragnarök, Ragnarök är ”Gudarnas sista öde” och även slutet på Yggdrasil.

Asatron hade sin ”storhets” tid under medeltiden. Den övergavs inte helt efter det utan fortsatte även till mitten av 1800-talet då kristendomen tog över helt i Sverige.

Sammanfattningsvis tycker jag ”Asken Yggdrasil” är en utmärkt bok och har lättförståelig text och mycket fina bilder. Boken passar de flesta som är intresserade av historia samt mytologi.

Hugo Svensson 9C

SvaraRadera
  7. Här är min recension om Alkemisten: http://hannawieser.files.wordpress.com/2013/04/sv_recensionalkemistenpdf.pd
    /Hanna 9b

SvaraRadera
  8. Här är min recension:

SvaraRadera
  9. Recension - Stolthet och fördom

Stolthet och fördom är en berättelse som handlar om flickan Elisabeth Bennet. Berättelsen utspelar sig på 1700-talet och skildrar samhället på den tiden mycket bra. Hur hennes mor, Mrs Bennet försöker med all sin kraft att få hennes döttrar att gifta sig och hur otänkbart det var när Elisabeth sa nej till ett frieri som för övrigt kom från hennes egen kusin. Idag hade nog det setts som helt absurt att ens kusin för det första skulle fria till en och för det andra hade man nog inte blivit så chockad över att Elisabeth sa nej. Samhället har på många sätt förändrats, och framförallt är det mest kvinnosynen som Jane Austen, författaren till boken, speglar på ett väldigt bra sätt.

Boken handlar om hur Elisabeth och hennes systrar, Jane, Lydia, Mary och Catherine går på fester och försöker få män att bli förälskade i dem så att de kan gifta sig men en stilig rik man. När Mr. Bingley, hans syster och deras vän Mr Darsey flyttar in i staden finner flickorna nytt hopp om att gifta sig med en rik man. Jane blir snabbt förälskad i Mr Bingley, likaså han i henne. Mr Darsey åt andra sidan är inte lika lättflirtad. En kvinna ska enligt honom kunna läsa och skriva, vara musikalisk, vacker, allmänbildad och en del andra saker. Något annat dög absolut inte. På den tiden var det inte heller självklart att flickor ens fick gå i skola, de stannade ofta hemma och tog hand om barnen.

Eftersom boken är mycket gammal kan handlingen vara ganska dryg. Allt går väldigt långsamt och språket är inte alls som det vi läser i böcker som trycks nuförtiden. Det är lite svårare, meningar är uppbyggda på annorlunda sätt och ord har förändrats. Jag har aldrig läst en bok från den tiden förut som skildrat kvinnosynen så bra som denna. Det kan vara väldigt lärorikt för att få ett större perspektiv och syn på vårt samhälle och vår historia. Jag kommer ihåg att jag blev helt arg inombords då jag läste den biten då Mr. Darsey uttryckte sina krav på hur en kvinna ska vara. Också över hur mamman betedde sig, hur hon arbetade så hårt för att få hennes döttrar att bli bortgifta och sådär. I boken uttrycks aldrig heller några åsikter om att detta är fel, Elisabeth kaxar emot en gång eller två men oftast är det precis som om att kvinnorna går med på det. Som om att de tycker att det är okej.

//Ellen Kleiman

SvaraRadera
  10. Här är min text: http://josefin97.files.wordpress.com/2013/04/recension.pdf